Det Grønne Museum får bevilliget 11 millioner

Udgivet d. 29-11-2021 | Sabrina Brohus

A.P. Møller Fonden har bevilliget 11 millioner kroner til Det Grønne Museums store udstillingssatsning, der i én sammenhængende fortælling skal formidle jagtens, skovens, landbrugets og madens danmarkshistorie.

A.P. Møller og Hustru Chastine Mc-Kinney Møllers Fond til almene Formaal, har bevilliget Det Grønne Museum 11 millioner kroner til første etape af den nye basisudstilling: ”Det Grønne Museums Danmarkshistorie”.

Bevillingen er kulminationen på flere års arbejde med udstillingsprojektet, hvoraf første etape nu er fuldt finansieret. Den skal fortælle historien om menneskets liv i og af naturen på tværs af museets fire emneområder – fra i går og tilbage til tiden omkring Anden Verdenskrig.

En ny rejse

En fuldt finansieret udstilling er naturligvis noget, der både letter og glæder Det Grønne Museums direktør, Anne Bjerrekær.

”Jagten, skoven, landbruget og maden er bærende elementer i historien om Danmark, og vi er meget stolte af, at A.P. Møller Fonden har valgt at støtte museets nye basisudstilling med så stort et beløb. Det er et kæmpe skulderklap, der giver ekstra energi til det kommende arbejde. Jeg vil gerne takke Fonden mange gange for deres tillid – vi glæder os nu til at føre planerne ud i livet, og trække endnu flere besøgende til museet, forklarer Anne Bjerrekær.

De to etaper af Det Grønne Museums Danmarkshistorie bliver en sammenhængende kalejdoskopisk tidsrejse med mennesket i centrum gennem de sidste 13.000 år. I to bygninger på i alt 2000 m2 fortælles historien om, hvordan vi mennesker altid har levet i og af naturen. Og hvordan vore valg i jagten på det bedste liv også har haft store konsekvenser for vore omgivelser.

I første udstillingsetape, der forventes åbnet i 2023, fortælles historien fra nutiden og tilbage til tiden omkring Anden Verdenskrig. Ambitionen er at skabe en topmoderne og interaktiv udstilling med museets ikoniske genstande, som kommer til at centrere sig om menneskets ageren i nogle af de mest skelsættende år for vores planet. Historien er vigtig ballast at have med, når vi skal skabe en klimasikker og biodivers planet, og samtidig også kunne brødføde fremtidens generationer.

Museet arbejder på at forøge besøgstallet med mindst 25 %. Ambitionerne er høje, dette afspejles også i, at det samlede budget til den første etape er på 18,8 mio. kr. Med tidligere tilsagn fra både Augustinus Fonden og Dronning Margrethes og Prins Henriks Fond samt museets egen medfinansiering kan målet nu realiseres.

I den anden etape, der forventes åbnet i 2026, fortsætter rejsen fra 1950 og helt tilbage til Istiden.

Anne Bjerrekær, direktør for Det Grønne Museum, er mere end glad for at modtaget nyheden om en rekordstor million-donation fra A.P. Møller-fonden. Foto: Det Grønne Museum

Genvalg over hele linjen til Svineproduktionsudval… Læs mere
Djursland Landboforening holder årsmøde for plante… Læs mere