Biavlere fortsat i afsætningskrise. Det kan koste landbruget og naturen dyrt

Udgivet d. 10-02-2020 | Af Sabrina Brohus

Selvom mærkningsreglerne her i starten af 2020 bliver ændret, så forbrugeren tydeligt kan se, om honningen er fra Danmark, så er landets biavlere fortsat i alvorlig afsætningskrise. ”Bestøvning kan ikke købes i udlandet. Hvis bierne forsvinder, så kan det få store konsekvenser for både landbruget og miljøet”, mener erhvervsbiavler Carsten Wolff Hansen fra Djursland.

I sommeren 2019 gik erhvervsbiavler Carsten Wolff Hansen fra Djursland til medierne. Fra den ene dag til den anden oplevede han, og landets øvrige biavlere, at de ikke længere kunne afsætte deres dansk producerede honning. Ifølge Carsten Wolff Hansen var markedet blevet mættet med billigt udenlandsk honning, der blev solgt til danske grossister, som hældte honningen på glas, satte dannebrog på og solgte det som ”dansk produceret honning”. Det fik Carsten Wolff Hansen til blandet andet at skrive til Fødevareminister Mogens Jensen, som i efteråret 2019 meldte ud, at Fødevarestyrelsen nu ændrede vejledningerne og det skulle være slut med at vildlede de danske forbrugere ved at putte et dansk flag på den udenlandske honning. Det røde Ø mærke på udenlandsk honning forveksles ifølge Carsten Wolff Hansen også af forbrugerne som om honningen er dansk, men det har fødevareministeren ingen planer om at ændre på.

”Jeg fik utrolig mange forbrugerhenvendelser fra folk, som var rasende og følte sig snydt. Det gav en smule salg, men jeg har forsat flere ton til at stå på lageret, og de danske biavlere er forsat i alvorlig afsætningskrise”, forklarer Carsten Wolff Hansen.

Vi har brug for bierne

Hvis en forretning ikke er bæredygtig, skal den så ikke bare lukkes ned, kunne en kritiker spørge. Det kan der helt sikkert være noget om, lyder det ærligt fra Carsten Wolff Hansen, som dog understreger, at det er helt i orden, at forbrugeren ikke ønsker at købe dansk produceret honning, og dermed vælger at kortslutte en biavlers fremtid, men der er dog et andet faktum, som forbrugeren bør overveje, inden de putter den udenlandske honning i kurven.

”70 % af al bestøvning i vores natur foretages af honningbierne. Når færre vil købe dansk honning, så sker der unægtelig en voldsom reduktion i bi-bestanden. Jeg har selv måtte skære ned på antallet af bi-familier”, forklarer Carsten Wolff Hansen, som har 250 bi-familier fordelt på 25 steder på Djursland.

Bestøvning kan ikke købes i udlandet

Carsten Wolff Hansens bi-familierne er placeret i skoven og i plantager på Djursland, og han har igennem 30 år udviklet en pasning, der tager størst mulig hensyn til bierne – og til honningen. Biavleren vurderer, at hans bier udgør op mod en 1/3 af bi-bestanden på Djursland. Han forklarer, at efterspørgslen på kommerciel bestøvning er meget begrænset på Djursland, men i resten af landet kan efterspørgslen efter bestøvning til bestøvningsopgaver ikke efterkommes af de danske avlere. Det kan lade sig gøre at flytte bi-familier til bestøvningsopgaver, men det er dyrt og kræver meget arbejde.

”Bestøvningen kan du bare ikke købe i udlandet. Bierne er vigtige for os, men de er også vigtige for landbruget og naturen. Raps giver 10-15 % merudbytte og hestebønner 40 % merudbytte for effektiv bi-bestøvning. Hvidkløver og meget frugt og bær er helt afhængig af bierne for at sætte frø og frugt. Vi har brug for bierne”, forklarer Carsten Wolff Hansen.

Carsten Wolff Hansen har ikke tænkt sig at give op, og han vil fortsætte med at tale erhvervsbiavlernes sag. Har han oprettet en hjemmeside, hvor han forsøger at sælge sin honning. Han arbejder på flere forskellige afsætningsmuligheder, som ikke inkluderer de store detailkæder, hvor han konsekvent møder en lukket dør.

”Det er både afgørende for bierne og biavlernes fremtid, at forbrugeren holder øje med, at de rent faktisk køber dansk produceret honning, hvis det er det de ønsker. Samtidig er de med til at sørge for, at der fortsat til gavn for flora og fauna er bestøvning af naturens vilde og dyrkede planter”.

Blomsterstriberne på Djursland er en overvældende … Læs mere
Webinar: Bliv opdateret om det nye græsproteinfode… Læs mere
Foreningens nye planteavlskonsulent er startet i d… Læs mere
Udvalgsformand på Tour de Høst i sommerheden Læs mere