1500 samlet til Plantekongres 2020 i Herning

Udgivet d. 14-01-2020 | Sabrina Brohus

Årets Plantekongres 2020 er i fuld gang. Den første dag startede som altid med en beretning, som havde fokus på vækst i en grønnere verden.

Torben Hansen, formand for Landbrug & Fødevarer, Planteproduktion og sektordirektør Troels Toft, Seges, Planter, startede som altid årets plantekongres i Herning med en beretning, som havde fuld fokus på klima og innovation indenfor planteproduktion.

Først gav de et tilbageblik på årets vækstsæson, som vi alle ved så lovende ud over hele landet frem til sommerferien, hvor nedbøren for alvor kom. Der var store regionale forskelle på nedbørsmængden, men alligevel kom der rekordudbytter på vårsæd, vinterbyg og vinterraps.

”Så det var ikke så ringe endda”, lød det fra Torben Hansen.

Også de økonomiske resultater viser et positivt billede af den økonomiske situation i landbruget lige nu, som giver basis for optimisme.

Konsekvenserne af stigende nedbørsmængde

Som konsekvens af de store mængder nedbør, blev der i beretningen lagt vægt på vigtigheden i at få sine dræn vedligeholdt. Forsøg viser, hvordan der høstes større udbytter på de arealer, hvor der er godt drænet.

”Intet ekstra kvælstof kan kompensere for et dårligt drænsystem”, lød det fra Troels Toft.

De stigende nedbørsmængder betyder også, at de danske vandløb skal vedligeholdes i samarbejde med de respektive kommuner, så vandet kan blive afledt fra markerne. Landbruget venter stadig på, at den 40 år gamle vandløbslov modificeres, så den er tidssvarende.

Ikke overraskende kom beretningen ind på de store udfordringer, de danske landmænd havde med at få etableret efterårsafgrøder, og ikke mindst regeringens pludselige nyhed om de fremadrettede efterafgrøder. Derfor blev der endnu engang efterspurgt flere virkemidler og ikke mindst, at kommunerne og Landbrugsstyrelsen får styr på processerne, når vi taler om kollektive virkemidler – herunder minivådområder.

Fra scenen lød der en opfordring til, at landmændene i den grad skal tænke over, hvordan de skal reducere Glyphosatforbruget, hvis der på nogen måder skal være en mulighed for at beholde midlet.

Landboforeningen på pladserne

Djursland Landboforening er naturligvis repræsenteret på årets plantekongres, og Peter Poulsen, formand for Udvalget for Planter og Natur, Djursland Landboforening, er godt tilfreds med årets beretning, som både viser de positive og negative aspekter af alt det, der berører planteavlerne lige nu, mener han.

”Klimaet er naturligvis en væsentlig del af beretningen og ikke mindst den grønne omstilling, som er noget, vi alle skal forholde os til. Det skal vi acceptere, og jeg tror helt sikkert, at det kommer til at give os nye muligheder. Der blev også talt rigtig meget om vores udfordringer med nedbør, og jeg synes, det er vigtigt, at der blev sat fokus på, at fremfor at købe dyrt jord, så skal vi få trimmet det, vi allerede har med dræn”, lyder det fra Peter Poulsen.

Efter beretningen fortalte Nicolai Hansen, formand for Landbrug & Fødevarers Forsknings – og Uddannelsesudvalg om muligheden for innovation indenfor planteavl og vigtigheden af nye samarbejdspartnere. Bagefter fortalte Henrik Lund, CEO, Naturlig’ Foods A/S om virksomhedens historie, strategi og hvilke ønsker, de har til fremtidige indkøb af råvarer, som dansk hvede, hestebønner og ærter.

Ingen regnede med så gode priser Læs mere
Årsmøde i Økonomiudvalget Læs mere
Arv, testamente, fremtidsfuldmagt - få mere at vid… Læs mere
Informationsmøde om pilotprojekt om biomasse og ef… Læs mere