Økologerne skal forberede sig på nye samarbejder

Udgivet d. 18-05-2020 | Sabrina Brohus

Økologisk halm er en mangelvare. Derfor står økologerne overfor nye udfordringer med udsigten til en lovændring, hvor de økologiske husdyrholdere skal anvende mindst 50% økologisk strøelseshalm til dyrene. Der skal allerede nu tænkes i nye baner, mener Henrik Østergaard Nielsen, planteavlskonsulent i Djursland Landboforening.

Det kan være rigtig svært at finde økologisk halm i nærområdet. Ikke mindst fordi de økologiske planteavlere ikke er for glade for at sælge halmen videre, da de selv nedmulder halmen på markerne som erstatning for næringsstoffer. Derfor står økologerne overfor nye udfordringer de kommende år. Der forventes en lovændring inden for de næste 2-3 år, hvor de økologiske husdyrholdere skal anvende mindst 50 % økologisk strøelseshalm til husdyrene.

”Mange økologiske husdyrproducenter anvender i dag en stor mængde indkøbt halm, fordi hovedparten af arealerne på husdyrbedriften bliver brugt til græsproduktion til dyrene. Det betyder, at der ikke er meget plads til at dyrke korn og halm på egne økologiske jorde”, forklarer Henrik Østergaard Nielsen, planteavlskonsulent, Djursland Landboforening.

Derfor ender de økologiske husdyrproducenter ofte med indkøb af halm – mange gange konventionelt halm, fordi det er det nemmeste at finde.

”Mange har jo en nabo lige om hjørnet, hvor de nemt og hurtigt kan hente halmen. Men de skal allerede nu forberede sig på, at de skal finde nye økologiske løsninger og samarbejdspartnere”, mener Henrik Østergaard Nielsen.

Et nyt samarbejde

Lovændringerne gør, at økologiske planteavlere må se frem til ændrede regler for gødskning med uøkologisk gødning. Det er ikke fordi, at der er lagt op til stramninger i retning af mindre mængder uøkologisk gødning i forhold til, hvad der er gældende i dag. Men der lægges op til, at der blandt andet skal opfyldes et sædskifte krav med mindst 25% bælgplanter i sædskiftet, for at kunne anvende uøkologisk gødning. Bælgplanterne i denne sammenhæng er f.eks. ærter, hestebønne, lupin samt kløverarterne.

”De økologiske landmænd skal simpelthen forberede sig på at dyrke det, de skal bruge selv. Og så skal de indgå hensigtsmæssige samarbejder, som kan blive fordelagtigt for alle parter, hvis de går i gang nu”, lyder det fra konsulenten.

Planteavlerne skal lave flere proteinafgrøder i form af kløvergræs og bælgplanter til dyreholderen, som ved køb af kløvergræs fra planteavleren kan få frigivet jord til at dyrke korn og halm til eget forbrug.

”Det er slet ikke nogen dårlig ide, da kløvergræs er rigtig godt at have i sædskiftet. Udfordringen bliver transporten af afgrøderne, som kan være kostelig, men det er nu, de skal finde sammen med den kollega, som ligger tættest på for at minimere udgifterne. På Landbrugsstyrelsens hjemmeside ligger der en liste over alle økologiske landmænd, så må man starte fra en ende af”.

Ved spørgsmål, kontakt da gerne Henrik Østergaard Nielsen, Økologi- og planteavlskonsulent i Djursland Landboforening, på telefon 2835 0185 eller mail: hoen@landboforening.dk.

Få nu styr på det kemirum – brug app’en Læs mere
Sådan undgår du de hyppigste fejl i økologikontrol… Læs mere
Velkommen til landboforeningens nye projektkoordin… Læs mere
Hun gør det igen og igen: Lisbeth tjener mest på a… Læs mere