Forening og politik

Åbent Landbrug

Åbent landbrug skal medvirke til at give danskerne en større forståelse for det moderne danske landbrug og øget indsigt i landbrugets vilkår gennem en gensidig og frugtbar dialog mellem landmand og forbruger – og bl.a. at få danskerne til at foretrække det moderne landbrug...

Mål
- at nå ud til forbrugeren med et budskab om landmanden, landbruget, fødevareproduktion og -produkt, husdyretik, miljø etc. på en måde som er nærværende, personlig og troværdig.

Form
- Arbejdet med Landbrugets samfundskontakt er en meget vigtigt aktivitet som bl.a. foregår ved at igangsætte, støtte og koordinere både lokale og regionale initiativer og aktiviteter som:
- Landbrugsmesse på Gl. Estrup, - Familietur på landet, - Høstmarked - landbruget kommer til byen, - Åbent landbrug - Grøn Søndag, Naturture etc.

Brug for hænder
Åbent landbrug har ofte brug for hænder til at løfte opgaver omkring forskellige arrangementer, bedriftsbesøg etc. Så vær parat til at gi' et "bette nøk", når vi henvender os - det gør det meget nemmere og sjovere.

Kontakt os, hvis du vil høre mere.

Skolekontakt - en vigtig opgave
Vil du give skolebørn mulighed for at opleve, hvor maden kommer fra? I så fald kan du være med til at løfte en vigtig opgave. Opgaven er vigtig for landbrugs- og fødevareerhvervet, fordi vi er bedst tjent med at vores omverden – også i fremtiden – har et nuanceret kendskab til vores erhverv. Skolekontaktarbejdet er dog mindst lige så vigtigt for skolen og for børnene. Det ville være optimalt om alle danske skolebørn, mindst én gang i deres skoletid, kom på besøg på en moderne landbrugsbedrift. Der er brug for flere aktive skolekontaktlandmænd, hvis den vision skal indfries.

Hvordan kommer du med?
Er det noget for dig? Eller vil du vide mere før du beslutter dig? Du kan altid henvende dig til Landbrug & Fødevarers skolekontakt, der på Axelborg er bemandet af Ida Binderup (ibi@lf.dk / 3339 4240) og i Skejby af Kristina Froulund Ladekarl (kfla@lf.dk / 3339 4816)

Hvad forpligter du dig til?
At bruge lidt tid på:

1. At dit navn og kontaktinfo er synlig på skole.lf.dk
  2. At tage imod eleverne og vise rundt på bedriften (eller lade ansatte gøre det)
  3. At lytte til eleverne og svare på spørgsmål
  4. At orientere dig på Landrug & Fødevarers skoleportal skole.lf.dk

Eller læs meget mere HER

Landbrug & Fødevarers skolekontaktnetværk består af ca. 650 landmænd, fordelt over hele landet, der er værter for skoleklassers besøg på landbrug. Skolekontakten er også en lang række fødevarevirksomheder, der tager mod besøg af skoleklasser. Derudover udvikler Landbrug & Fødevarer undervisningsmaterialer primært til grundskolen.

Aktiviteter i 2018

Djurslandgården 2018

Åbent Landbrug: Landbrug slår dørene op 3. søndag i september - også på Djursland.

Få et godt råd fra en af vores rådgivere

Silke Lorenzen

Konsulent